آدرنالین

ریتم هیجان انگیز از یک تپش با آدرنالین

آدرنالین

ریتم هیجان انگیز از یک تپش با آدرنالین

آدرنالین

مشورت کردن در هر کاری پر ثمر است
مشورت کردن در اورژانس با پزشک که
از اوجب واجبات است .....
پس خواهشا 10 - 50 فراموش نشود!

منبع مطالب اورژانس پیش بیمارستانی ایران
مطالب آموزشی فوریت پزشکی و پیراپزشکی

* محمد رضا حسن زاده *

ID INSTAGRAM : 115--HASANZADEH

پیوندها


در حالی که مراقبت اورژانسی را ارائه می دهید و آماده اید تا بیمار را ارزیابی بیشتری کنید ، باید سعی کنید که شرح حال خلاصه و مهم ، یا

« SAMPLE history »› را به دست آورید . به عنوان قسمتی از ارزیابی هر بیمار باید سئوالهای زیر را بپرسید که ابتدای حروف هر کدام کلمه SAMPLE را می سازد:


- نشانه ها Sing وعلائمSymptoms : چه علائم و نشانه هایی در شروع بیماری وجود داشت ، آیا بیمار درد هم داشت ؟

- حساسیت ها: آیا بیمار به هیچ نوع دارو ، غذا یا مواد دیگرحساسیت دارد؟ چه عکس العملی در مقابل هر کدام از آنها دارد ؟ اگر بیمار هیچ گونه حساسیت مشخصی ندارد باید این را در گزارش مأموریت به صورت ‹‹ هیچ حساسیت مشخصی وجود ندارد بنویسید .

- داروها: چه داروهایی به بیمار تجویز شده است ؟ چه اندازه ای تجویز شده است ؟ هر چند وقت لازم بود که بیمار از آن مصرف کند ؟ چه داروهایی با نسخه یا بدون نسخه پزشک توسط بیمار در چند ساعت گذشته مصرف شده است ؟ چقدر مصرف کرده ؟ چه موقع؟

- شرح حال مربوط به گذشته: آیا بیمار تاریخچه بیماری دارد ، سابقه جراحی یا آسیبی دارد ؟ آیا بیمار اخیراً تصادف یا ضربه به سرداشته یا از جایی افتاده است ؟

- آخرین غذای دریافتی از طریق دهان: آخرین بار چه موقع بیمار غذا خورده یا چیزی نوشیده است ؟ چه چیزی خورده یا نوشیده و چقدر مصرف شده است ؟ آیا بیمار مواد مخدر یا مشروبات الکلی مصرف کرده است ؟ آیا در4 ساعت گذشته چیزی از راه دهان خورده است ؟

- حوادثی که منجربه آسیب یا بیماری شده اند: حوادث مهمی که منجربه این حادثه شده است چیست ؟ در فاصله زمانی بین شروع حادثه و رسیدن شما چه اتفاقی افتاده است ؟ بیمار هنگام شروع بیماری در حال انجام چه کاری بوده است ؟ بیمار هنگام ایجاد این آسیب در حال انجام چه کاری بوده است ؟




با تمرین می توانید شرح حال خلاصه و معنا داری را به دست آورید و ثبت و گزارش کنید .


باید از بیمار و حاضرین در صحنه سئوالاتی بپرسید .


اگر بیمار بیهوش است ، به دنبال برچسب هویت بیماری یا کارت اطلاعات بیماری در کیف پول یا جیب بیمار بگردید .


همیشه در حضور تکنسین دیگر یا مأمورین نیروی انتظامی کیف یا جیب بیمار را برای یافتن مدارک بیماری در صحنه بگردید.

باید علائم رادریک بیمار با وضعیت پایدار ، حداقل هر 15 دقیقه ودر بیماری با وضعیت ناپایدار هر 5دقیقه دوباره ارزیابی کنید


هر زمانی که بر بالین یک بیمار طبی یا در صحنه تروما حاضر شدید ،‌باید شکایت اصلی بیمار را بیابید . ارزیابی شما از بیمار باید شامل یک ارزیابی سریع از شرایط کلی بیمار و یافتن هرگونه شرایط تهدید کننده حیات می باشد . علایم حیاتی پایه ،‌ علایمی کلیدی می باشند که شما از آنها برای ارزیابی شرایط کلی بیمار می توانید استفاده کنید .

علایم حیاتی پایه شامل


ارزیابی ریت نبض ،‌

ریت تنفس ،

فشار خون ،‌

سطح هوشیاری ،

شرایط پوست بیمار ،‌و

مردمک های بیمار می باشد .

پس از ارزیابی اولیه بیمار و گرفتن علایم حیاتی پایه ،‌شما باید طی مراحل بعدی علایم حیاتی را مجدداً ارزیابی کنید تا متوجه تغییرات شرایط بیمار در مقایسه با علایم حیاتی پایه بشوید . علاوه بر تشخیص شکایت اصلی و ارزیابی شرایط کلی بیمار ، شما باید همچنین یک شرح حال جامع و کامل بر اساس حروف SAMPLE از بیمار و اطرافیان کسب کنید . با پرسیدن چند سوال مهم ،‌ شما قادر خواهید بود ،‌علایم ونشانه های بیمار ،‌ سابقه الرژی ،‌ داروهایی که بیمار مصرف می کند ،‌تاریخچه پزشکی قبلی بیمار ، ‌‌آخرین وعده غذایی که خورده است وحوادثی که منجر به ایجاد مشکل برای بیمار شده است را بدست آورید .

  • محمد رضا حسن زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی