آدرنالین

ریتم هیجان انگیز از یک تپش با آدرنالین

آدرنالین

ریتم هیجان انگیز از یک تپش با آدرنالین

آدرنالین

مشورت کردن در هر کاری پر ثمر است
مشورت کردن در اورژانس با پزشک که
از اوجب واجبات است .....
پس خواهشا 10 - 50 فراموش نشود!

منبع مطالب اورژانس پیش بیمارستانی ایران
مطالب آموزشی فوریت پزشکی و پیراپزشکی

* محمد رضا حسن زاده *

ID INSTAGRAM : 115--HASANZADEH

پیوندها


اپی نفرین با نوراپی نفرین تفاوت کوچکی داردتفاوت این کتکول آمین با اپی نفرین در این است که اپی نفرین یک گروه کربوکسیل بیشتر دارد ولی هر دو ماده عملکردی مشابه دارند
اپی نفرین و نور اپی نفرین در سلولهای کرومافین مغزی و یا سلولهای کرومافین سایر بافتها ساخته شده و در همان سلولها نیز ذخیره می‌شوند.
نورآدرنالین یا نوراپی‌نفرین :نوراپی نفرین هورمون استرس است و باعث افزایش ضربان قلب، انقباض عروق ، انبساط راه‌های هوایی و افزایش قند خون شده و در بروز واکنش جنگ و گریز (Fight or flight) سیستم عصبی سمپاتیک موثر است. ماده‌ای با چند وظیفه‌ است، می‌تواند هورمون باشد و می‌تواند به عنوان انتقال دهندهٔ عصبی در سیستم سمپاتیک عمل کند.
از پایانه‌های نورون‌هایی ترشح می‌شود که اجسام سلولی آنها در ساقه مغز و هیپوتالاموس واقع هستند. نورون‌های ترشح‌کننده نوراپی‌نفرین، به طور خاص، در لوکوس سرولئوس در پل مغز قرار دارد. 
نوراپی نفرین پس از ترشح از انتهاهای عصبی به سه راه از محل ترشح حذف می شود:1-جذب مجدد به داخل خود انتهاهای عصبی آدرنرژیک به وسیله ی یک روند انتقال فعال که مسئول خارج کردن 50 تا 80 در صد نوراپی نفرین است.2-دیفوزیون به خارج از انتهاهای عصبی و به داخل مایعات بدنی اطراف و سپس به داخل خون که مسئول خارج کردن قسمت باقی مانده ی نوراپی نفرین است 3-انهدام توسط آنزیم ها به میزان ناچیز (یکی از آنزیم ها مونوآمین اکسیداز است که در خود انتهاهای عصبی یافت می شود و دیگری کاتکول-o-متیل ترانسفراز است که به طور منتشر در تمام بافت ها وجود دارد).
در حال عادی نوراپی نفرینی که مستقیما به داخل یک بافت ترشح می شود فقط برای چند ثانیه به حال فعال باقی می ماند و این موضوع نشان می دهد که جذب مجدد ودیفوزیون به خارج از بافت سریع است. 
نوراپی نفرین و اپی نفرینی که از قسمت مرکزی غده ی فوق کلیه ترشح می شود به داخل خون وارد شده وبه حال فعال باقی می ماندتا اینکه به داخل یکی از بافت ها انتشار یافته و در آن جا به وسیله ی کاتکول-o-متیل ترانسفراز منهدم گردند.این عمل به طور عمده در کبد به انجام می رسد. بنابراین هم نوراپی نفرین وهم اپی نفرین پس از ترشح به داخل خون برای 10 تا 30 ثانیه به طور بسیار فعال باقی می مانند و سپس فعالیت آنها کاهش یافته و برای 1 تا چندین دقیقه بسیار ضعیفتر می شود.
اپی‌نفرین
اپی‌نفرین (آدرنالین) یک هورمون و نوروترانسمیتر است از دسته کاتکول‌آمین‌های درون‌ساز است. این ماده باعث افزایش ضربان قلب، انقباض عروق و انبساط راه‌های هوایی شده و در بروز واکنش جنگ و گریز (Fight or flight) سیستم عصبی سمپاتیک موثر است.
اپی‌نفرین را اولین بار شیمیدان ژاپنی جوکیچی تاکامینه (به ژاپنی: 高峰 譲吉) در سال ۱۹۰۰ کشف کرد و در سال ۱۹۰۱ موفق به استخراج آن از غده فوق کلیوی گوسفند و گاو شد. این ماده اولین بار در سال ۱۹۰۴ به طور مستقل توسط فردریک تولز و هنری دریسدل داکین سنتز شد.
این ماده بیشتر در بخش مرکزی غده فوق کلیه ترشح می‌شود که از نظر جنینی یک گره سمپاتیک تغییر شکل یافته است. به نورون‌هایی که این انتقال‌دهنده را می‌سازند، آدرنرژیک می‌گویند. اپی‌نفرین هم مانند نوراپی‌نفرین، پس از آزاد شدن در شکاف سیناپسی، دوباره جذب پایانه سیناپس می‌شود و مقدار کمی از آن به مواد شیمیایی غیرفعال تجزیه می‌شوند.

  • محمد رضا حسن زاده

اپی نفرین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی